JAMBO!!!!


Nog een kleine maand en ik vertrek naar Afrika...
Ik moet toegeven dat dat best behoorlijk spannend is! Gelukkig is het altijd al een droom van me geweest, daardoor zal het vertrek enerzijds zwaar zijn, maar anderzijds ook leerrijk, avontuurlijk, leuk, interessant, ... Kortom: een ervaring om nooit te vergeten???!!!!

Op deze blog kan je al mijn avonturen en gebeurtenissen in Kenia volgen... Hier zullen zonder twijfel fijne avonturen beschreven staan, maar zeker ook momenten van gemis...
Het is voor mij namelijk de eerste keer dat ik voor 3 maanden van huis ga... Daar komt nog bij dat ik ook mijn vriendje zo lang zal moeten missen. Dat kan dom klinken, maar ook die dingen doen pijn!

Ik kijk al erg uit naar mijn vertrek... 6 februari is het zover!
Dan neem ik de vlieger van Brussel naar Mombasa... In Kenia zelf zal ik leven in een vrijwilligerswoning van Rainbow 4 kids... Dit is een organisatie die het onderwijs in Kenia probeert aan te pakken... En ik als, leerkrachtje in spé, kan daar zonder twijfel een heleboel bijleren en misschien kan ik de leerkrachten daar ook wat leuke zaken bijbrengen...
We zullen zien...

Ik wens je alvast veel plezier bij het lezen van mijn blog!!
Lieve groeten

Antje

vrijdag 1 april 2011

Dag 50 – 29.03.2011 – Mzungu is a cucu (koekoe ) Blanke is een kip

Vandaag was het een zelfde soort schooldag als gisteren. Ik heb mijn klas wat geordend, wat gekleurd voor extra weekkalenders voor de hogere klassen, nog extra puntenlijsten gemaakt en zo vanalles. Veel viel er op school niet echt te doen, maar cava wel! We hebben de hele tijd op een goeie plaats gezeten buiten waar elk beetje wind zalig voelbaar was! Geen probleem dus om op school te zitten met dit hete weer!

Na school zijn we nog even het dorpje binnen gegaan om de jongens op te zoeken. In dat dorpje woont ook een heel klein kindje (Robert). Jessica en ik waren Robert een beetje aan het plagen door te zeggen: Robert is a cucu. (= Robert is een kip). Al snel zei die kleine Robert vol zelfzekerheid terug: Mzungu is a cucu (=de blanke is een kip). Grappig moment hoor! : -) Dat antwoord hadden we niet verwacht!

Na gezien te hebben dat de jongens het in hun huisje nog steeds naar hun zin hebben, zijn we terug naar onze huisjes gegaan. (Trouwens, de jongens doen ook steeds hun schoenen uit als ze op het plastic tapijt lopen in hun slaapkamer. Chique eh? : -) Ik ben fier op die gastjes!)

Heb deze avond thuis een hele lange handwas gedaan. Heb een tijdje geleden gevraagd aan John (Housekeeper) om eens uit te leggen hoe een Keniaan zijn handwas doet. Hij legde een speciaal systeem uit dat ik ook vandaag heb toegepast. Het is niet heel simpel, maar wel goed! : -) Bon, ben bijna 2 uur bezig geweest. Maar ik moet hier wel bij vermelden dat ik een lange babbel had met Isaac, onze nachtwaker. Daardoor vlotte mijn was niet zo goed, maar bon… Het was echt heel interessant! Hij heeft me uitgelegd hoe mensen in Kenia trouwen. De man moet altijd aan de ouders van de vrouw een bepaald bedrag betalen. De ouders kunnen bijvoorbeeld twintig koeien vragen, waarvan bijvoorbeeld 5 echt levende koeien en 15 koeien in de vorm van geld. Een koe kost hier iets van een 6000 Keniaanse chilling, dus een 60 euro voor 1 koe. Kan je je voorstellen dat zo’n bedrag niet simpel is om bij elkaar te sprokkelen als Keniaan van de dorpjes hier? Het positieve is wel dat de man niet alles onmiddellijk moet betalen. Hij kan ervoor kiezen om dit in stukjes te doen en dat wordt blijkbaar ook meer geapprecieerd, omdat er gedacht wordt dat je gedurende de periode dat je betaalt, je vrouw leert kennen op verschillende manieren. De ouders van de man mogen de man ook bijstaan in het betalen van het geldbedrag. Als je gaat trouwen met je vrouw, kan je dat doen in de kerk of gewoon in je eigen stam of dorp. Dat laatste wordt het meest gedaan, omdat trouwen voor de kerk te duur is voor de meeste mensen hier. Stel nu dat je, na enkele jaren getrouwd geweest te zijn, wil scheiden van je vrouw (ondertussen heb je er ook kinderen mee), dan moeten de ouders van de vrouw het gehele bedrag dat de man ooit aan hen gaf, teruggeven als de vrouw de kinderen bij haar wil houden. Als de ouders niet in staat zijn om dat bedrag terug te geven, behoren de kinderen zonder twijfel toe aan de vader. (Het zou me dus ook niet verbazen als dat het geval is geweest bij Shukurani en Baraka).

Wat ik nu ook nog interessant vond is, dat als je als blanke vrouw verliefd zou worden op een zwarte man, de man geen bedrag moet betalen aan de ouders van de blanke vrouw. Als een blanke man daarentegen wil trouwen met een Keniaanse vrouw, moet die man wel het gehele bedrag aan de ouders van de Keniaanse vrouw betalen. Er wordt met andere woorden altijd gekeken naar de cultuur van de vrouw. 
Bon, misschien vind je dit allemaal saai, maar ik heb er toch echt wel van genoten toen Isaac en ik erover aan het praten waren. Vond het best interessant om te weten : -)

Nadat ik al mijn was op de lijn had gehangen om te drogen, ben ik snel gaan douchen en ben ik in mijn bed gekropen. Ik was… POMPAF!! : -) Eerlijk waar!
Lala salama en Hadi Kesho!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten