JAMBO!!!!


Nog een kleine maand en ik vertrek naar Afrika...
Ik moet toegeven dat dat best behoorlijk spannend is! Gelukkig is het altijd al een droom van me geweest, daardoor zal het vertrek enerzijds zwaar zijn, maar anderzijds ook leerrijk, avontuurlijk, leuk, interessant, ... Kortom: een ervaring om nooit te vergeten???!!!!

Op deze blog kan je al mijn avonturen en gebeurtenissen in Kenia volgen... Hier zullen zonder twijfel fijne avonturen beschreven staan, maar zeker ook momenten van gemis...
Het is voor mij namelijk de eerste keer dat ik voor 3 maanden van huis ga... Daar komt nog bij dat ik ook mijn vriendje zo lang zal moeten missen. Dat kan dom klinken, maar ook die dingen doen pijn!

Ik kijk al erg uit naar mijn vertrek... 6 februari is het zover!
Dan neem ik de vlieger van Brussel naar Mombasa... In Kenia zelf zal ik leven in een vrijwilligerswoning van Rainbow 4 kids... Dit is een organisatie die het onderwijs in Kenia probeert aan te pakken... En ik als, leerkrachtje in spé, kan daar zonder twijfel een heleboel bijleren en misschien kan ik de leerkrachten daar ook wat leuke zaken bijbrengen...
We zullen zien...

Ik wens je alvast veel plezier bij het lezen van mijn blog!!
Lieve groeten

Antje

vrijdag 18 februari 2011

Dag 10 – 17.02.2011 – De container en de tand


Vandaag is het weer hetzelfde verhaal. Vroeg opgestaan, vroeg naar toilet gelopen, vroeg naar school gegaan. Vandaag is het donderdag dus is er geen assemblée ’s morgens. Ik moet als teacher dus vroeg in de klas zitten, huiswerk verbeteren, toezicht houden, kinderen helpen die hun huiswerk niet begrepen hebben. (Dit noemen ze ook wel preps) Ik heb voor mijn klas nu een lijst gemaakt, waardoor ik goed weet wie zijn huiswerk gemaakt heeft, wie afwezig was, wie er niets van begrijpt en wie zijn huiswerk afgegeven heeft. Dat is wel handig, want de eerste dag kreeg ik slechts 17 van de 38 schriftjes… Een lijst was dus handig. Morgen ga ik het systeem van de stempels introduceren. Wie geen fouten maakt, krijgt 2 stempels. Wie 1 of 2 fouten maakt, krijgt er 1. Benieuwd wat ze daarvan vinden in class 2…
Ik heb vandaag tijdens de rekenles gemerkt dat de lln. van het 2e lj. hier al getallen tot 1000 gebruiken. Da’s wel zot… Ik merk wel dat veel kinderen nog veel te jong zijn om dat te begrijpen. Daarnaast is het huiswerk dat de lln. opgegeven krijgen ook wel zot. Ze schrijven tijdens de les al hun huiswerk van een tekstboek over op hun eigen schriftje, elk woord, elke tekening… Dit maken ze dan thuis zonder tekstboek, omdat deze boeken echt op school moeten blijven. Anders verliezen ze hier gegarandeerd al de boeken en dat is niet de bedoeling. Een Keniaan heeft het echt moeilijk om zorg te dragen voor dingen die ze hebben/ krijgen… Het grote probleem bij dat huiswerk is vooral dat als er 110 stokjes getekend zijn in het boek, de lln. 110 stokjes moeten tekenen . De volgende oefening gaat dan over 111 stokjes, dus tekenen de Kenianen hier opnieuw 111 stokjes. En zo gaat dat dan tot 120… Uiteraard zijn er dan lln. die fouten maken bij het overtekenen van de streepjes en zo hun huiswerk ook fout oplossen. Da’s echt wel zot!

Ik heb echt het gevoel dat deze kinderen een heel jaar door hun tekstboek kopiëren. Man man, ’t is zo anders dan in België… De meeste van ons zitten hier meermaals met de handen in het haar… En we zijn nog niet eens begonnen met het geven van de lessen… Dat gaat nog wat worden J Het is hier ook zo moeilijk om hier niet zelf te beginnen met papegaaienwerk, de kinderen zijn dat hier zo gewoon en we zien nu toch al 2 weken niets anders… Och ja, ben benieuwd naar het moment dat we zelf les gaan geven…

Vandaag hadden we PE, dat is één van de lessen die hier gegeven worden. Je hebt ook nog RE (religion – godsdienst), science (wetenschappen – Wereldoriëntatie), Maths (rekenen), English en CA (creative art – Beeldende opvoeding). PE is dus Practical exercise (turnen, LO) Ik merkte tijdens die les dat een kindje van mijn klas, Titus, nog steeds rondliep met zijn handen op zijn achterste… Dat zag ik dinsdag ook, maar toen heb ik daar niet verder over nagedacht. Vandaag vroeg ik wat er aan de hand was… De naad van zijn uniformshort was volledig gescheurd langs de achterkant. Ik ben meteen met hem naar James, the headteacher, gestapt. Daarna ben ik samen met Titus naar de naaister van het dorpje gestapt. Momenteel is zijn short toch terug gemaakt. Hij was echt zo happy achteraf! Voelde me er wel heel goed bij dat ik dat had opgemerkt.

Normaal gezien zou vandaag de container vol materialen voor de rainbowschool aankomen… Hier blijft echter elke dag het woord ‘pole pole’ gelden, waardoor het pas morgen zal zijn… Hopelijk, want dat is nu al een week dat die normaal zou moeten aankomen! Hoop maar met ons mee! Wil da moment wel meemaken!

Vandaag, na de lunch op school (bonen met maïs) is er een stuk van mijn tand of van mijn vulling gebroken. ’t Is best wel een groot stuk en aangezien ik nogal weke tanden heb, heb ik beslist om zo snel mogelijk een afspraak met de tandarts te maken. Ik heb net met een dokter gesproken die een goeie tandarts in de buurt weet. Die zou zeker te vertrouwen zijn… Zondagvoormiddag zal ik dus het avontuur meemaken om bij een Keniaanse tandarts te zitten! Word goe in die dingen, België, Duitsland en Kenia staan dan al op mijn tandartsen lijst! Grellig ze… Wist da ik da weer moest voor hebben, hoewel ik vóór Kenia naar de tandarts ben geweest.. maja!
Momenteel is’t hier powercut… Allé powercut, ’t is blijkbaar alleen bij onze huisjes (bij Kebene, het weeshuis hiernaast brandt er nog wel licht), dus ’t kan ook aan iets anders liggen… We zitten in ieder geval met kaarsen, zaklampen en lampjes die op zonne-energie werken te typen op onze blogs. Best gezellig, maar waarom moest da nu weer net gebeuren als ik met mijn vriendje op msn zat? : -) verdorie! : -) Och ja… Ik ga jullie eens laten, want mijn laptop gaat niet meer zo lang mee qua batterij en hij zal nu ook niet meer opladen als er geen elektriciteit is!
Tot snel lieve mensjes!!
Hadi Kesho (Tot morgen in Swahili of zoiets )

Geen opmerkingen:

Een reactie posten