JAMBO!!!!


Nog een kleine maand en ik vertrek naar Afrika...
Ik moet toegeven dat dat best behoorlijk spannend is! Gelukkig is het altijd al een droom van me geweest, daardoor zal het vertrek enerzijds zwaar zijn, maar anderzijds ook leerrijk, avontuurlijk, leuk, interessant, ... Kortom: een ervaring om nooit te vergeten???!!!!

Op deze blog kan je al mijn avonturen en gebeurtenissen in Kenia volgen... Hier zullen zonder twijfel fijne avonturen beschreven staan, maar zeker ook momenten van gemis...
Het is voor mij namelijk de eerste keer dat ik voor 3 maanden van huis ga... Daar komt nog bij dat ik ook mijn vriendje zo lang zal moeten missen. Dat kan dom klinken, maar ook die dingen doen pijn!

Ik kijk al erg uit naar mijn vertrek... 6 februari is het zover!
Dan neem ik de vlieger van Brussel naar Mombasa... In Kenia zelf zal ik leven in een vrijwilligerswoning van Rainbow 4 kids... Dit is een organisatie die het onderwijs in Kenia probeert aan te pakken... En ik als, leerkrachtje in spé, kan daar zonder twijfel een heleboel bijleren en misschien kan ik de leerkrachten daar ook wat leuke zaken bijbrengen...
We zullen zien...

Ik wens je alvast veel plezier bij het lezen van mijn blog!!
Lieve groeten

Antje

donderdag 21 april 2011

Dag 73 – 21.04.2011 – ACHT – Borsten en billen

Hallo : -) Hier ikke weer!
Bij Holidayfun hadden we vandaag de kleine kinderen weer. We hebben hen vandaag met klei laten spelen en we hebben ontdekt dat de kinderen dat hier best wel goed kunnen : -) Daarna hebben ze ook nog met clickx en blokken gespeeld. De meisjes stalden wat leuke dingen uit op de binnenkoer en maakten daarmee een winkeltje. En Niki, Jessica en ik hebben met vals geld (wat kladblokpapier) als een echte klant inkopen gedaan in hun winkeltje : -) Dat vonden ze wel fijn. Ik heb mezelf een auto, een huis, een varken en een giraf gekocht voor 7 honderd chilling in totaal, dus ongeveer 7 euro : -) Ik raad deze winkel aan aan iedereen die nog naar Kenia komt ; -)

Gisteren, na holidayfun op het strand, merkten we dat een jongen van ongeveer 14 of 15 jaar met het fototoestel van Lies foto’s had zitten te trekken van borsten en billen van Lies en Lise. We hadden het er gisterenavond al over gehad en niemand vond dit fijn. Vandaag bij Holidayfun was hij er ook, terwijl het eigenlijk alleen voor de kleine kinderen was vandaag. Hij had zonder het te vragen het fototoestel van Niki genomen en had al snel weer de billen van Lise getrokken. Toen we dat wisten ben ik samen met Niki meteen met hem apart gaan staan en hebben we duidelijk gezegd dat we dat niet fijn vinden en dat dat iets is wat je absoluut niet doet! We hebben hem gewaarschuwd dat als dit opnieuw zou gebeuren, de jongen niet meer naar Holidayfun moest komen. Vandaag hebben we ook Madame Fatuma ingelicht die het morgen nog een keer met de jongen zal bespreken. Ja, iedereen van ons voelde zich ‘ambetant’ als die jongen een fototoestel in zijn handen had. Niemand was nog gerust. Dus vond ik het heel belangrijk dat die jongen onze mening daarover ook mocht horen. Bon, hopelijk stopt het nu.

Na het spelen met de blokken enzo, hebben de kinderen vandaag ook overlooptikspelletjes gedaan, hebben ze mogen spelen in het speeltuintje van de school, hebben we een deeltje van Bambi gezien en hebben de kinderen gedanst (ongeveer een 7-tal liedjes waarvan iedereen de dansjes nu ongeveer wel kent) . Ook de stoelendans hebben we geprobeerd, maar dat systeem was nog wat moeilijk… Volgende keer proberen we dat opnieuw!

Na Holidayfun heb ik snel een Chapati in mijn mond gestoken en ben ik samen met Madame Fatuma naar Rita Mbindu gegaan. Dat is het sponsorkindje van mijn mama en papa. Ze woont in een stenen huisje, maar dat is slechts 4 meter op 4 meter ongeveer. De muren zijn vuil en lijken af te brokkelen. Een plafond is er niet. Je kijkt meteen op de houten balken waar het golfplaten dak op rust. Er staat één bed voor 3 mensen, een kookvuurtje met houtskool, een grote en twee kleine zeteltjes, er hangt een kapotte spiegel, en er staat één minitafeltje dat wij Belgen als nachtkastje nog te klein zouden vinden. Voor de rest staan kookpotten, borden en bestek in een bak met doeken over, zo ook voedsel. De grond is van beton maar zit vol putten.
Rita (9 jaar en geboren op Kerstmis) heeft nog een broer Moses (3 jaar en geboren op 20 april). Beide slapen ze in het bed. De moeder (Roda) slaapt op de grond naast het bed, zonder matras (denk ik) en zonder muskietennet. Een vader hebben ze sinds kort niet meer. Drie of 4 maanden geleden is hij gestorven. Hij was ziek en had problemen met ademen. Hij ademde op een gegeven moment 5 minuten niet meer en is daarna in huis gestorven. De vader kan er dus niet meer voor zorgen dat er geld binnen komt voor het gezin en de moeder wringt zich in bochten om toch maar ergens wat geld te verdienen. Ze verdient 30 chilling op 1 maand ( dat komt ongeveer overeen met 1 euro per dag). Ze werkt in een club (wat voor club heb ik niet helemaal goed begrepen, ik dacht drankclub) maar wat zeker is, is dat ze daar niet graag werkt en daar vaak als een stuk vuil behandeld wordt. Ze probeerde al eerder een groenten en fruitkraampje langs de weg te openen, maar dat ging niet goed en daar moest ze al snel mee stoppen. Omdat Roda altijd moet gaan werken overdag probeert de grootmoeder van Rita en Moses (Janet) op hen te passen, want een meid is te duur om te betalen en met 1 euro per dag is het al niet gemakkelijk om 3 personen eten te geven. Ook dat gaven ze aan. Ze hadden vandaag geen ontbijt en lunch gehad. Pff als ik zo’n dingen hoor doet dat pijn : -( Wat zou ik graag iedereen hier helpen : -( ook al weet ik bijzonder goed dat dat niet mogelijk is… Als ik het geld had, deed ik het!
Och ja, ik ben blij dat er hier toch zoiets als sponsors bestaat. Misschien kunnen mijn mama en papa hen een beetje helpen.
Het sponsorgeld dat ik gekregen heb van mijn vriend Toon, vriendin Tinne Belmans, mijn zus Eline, mijn broer Wim en mijn broer Nick hebben er voor gezorgd dat Shuku en Baraka nu veilig en goed leven. Dus aan allen: weet verdorie goed dat jullie met het geld dat jullie gaven, veel hebben kunnen betekenen hier! Asante sana aan jullie allemaal! (Ik ga sowieso nog foto’s nemen van het huisje hoe het er nu uitziet, zodat jullie kunnen zien waar jullie geld is heen gegaan!)

Na het bezoek aan Rita, heb ik ook nog wat andere kleine bezoeken gedaan van familieleden van Fatuma. Ook wel tof en zo kon ik andere huisjes ook eens vergelijken met dat van Rita en Shuku en Baraka.

Nadien ben ik thuisgekomen, heb ik een mango en een sinaasappel gegeten en ben ik op mijn bed gaan liggen. Ben vandaag opgestaan met een pijnlijke onderrug. Ik heb ontzettend verkeerd in mijn bed gelegen waardoor ik nu precies een geblokkeerde onderrug heb. Goh, geblokkeerd is niet het juiste woord, eerder een pijnlijk verkrampte onderrug… Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen ; -)

Ma bon, zo dadelijk ga ik nog wat aan mijn eindwerk werken. Zondag moeten Hanne (vriendin van mij) en ik een vernieuwde versie doorgeven aan onze eindwerkbegeleider. Dus er is nog wat werk te doen.
Bon, Ik wens jullie allemaal nog een paar fijne dagen zonder mij, maar weet dat ik nu heel snel bij jullie zal zijn!!! :- )

Bye bye!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten